icon-search
icon-search

4 SURVIVAL SKILLS WAJIB ADA UNTUK ANAK 4 TAHUN KE ATAS

4 SURVIVAL SKILLS WAJIB ADA UNTUK ANAK 4 TAHUN KE ATAS

Baca ini, jika anda ada anak/ pelajar usia 4 tahun ke atas..

Ada satu report daripada British Innovation Foundation Nesta dan Universiry Oxford future-gazers dari Oxford Martin School (Sumber www.technologyreview.com), dalam tempoh lagi 18 tahun (2030) dunia berubah. Teknologi berubah. Industri perlukan individu dengan kemahiran yang bersesuaian zaman itu.

Kalau kanak-kanak sekarang 7 tahun, lagi 18 tahun dia berusia 25 tahun. Ini zaman mereka. Zaman mereka bukan lagi zaman kemahiran ke arah kerjaya. Bukan.❌

Ambil subjek sains, mahu jadi saintis, ambil matematik, mahu jadi ahli matematik, ambil fizik mahu jadi ahli fizik, ambil subjek kejuruteraan, mahu jadi jurutera. Gaya proses pendidikan begini bakal berubah.⌚

Teknologi dan industri akan memerlukan individu yang ada 5 kemahiran SURVIVAL ini pada zaman tersebut. Sekiranya kanak-kanak berusia 7 tahun dan ke atas, anda perlu lebih bersedia:

#Kemahiran1

Buat judgement dan buat keputusan. Kemahiran membuat pemerhatian, analisa sesuatu perkara/ langkah sebelum tindakan dilakukan. Kanak-kanak yang tidak diberi peluang membuat keputusan, sentiasa diarah-arah, sentiasa perlu ikut apa yang diprogramkan, berpotensi hilang kemahiran ini.

#Kemahiran2

Ada banyak idea. Aktif beridea. Tidak kisah samaada kreatif atau berkualiti. Yang penting sangat mahir beridea. Jadi jika dari kecil kanak-kanak asyik kena dengar idea orang dewasa tanpa peluang memberi idea, ia tidak membantu❌❌

#Kemahiran3

Pembelajaran aktif. Maksudnya, teknik, approach, methodology berubah-ubah ikut kesesuaian dan paling efektif. Setiap keadaan sesuatu tidak sama. Maksudnya kanak-kanak mesti diajar untuk flexible dan menyesuaikan dengan pembelajaran aktif ini. Mereka perlu jadi resourceful✅. Mereka perlu boleh explore dan belajar benda baru. Bukan terikat dengan BUKU.❌ Sama situasi apabila bekerja dan masuk ke dalam industri.

#Kemahiran4

Individu itu mesti jadi strategist dalam pembelajaran. Faham kesan sesuatu opsyen pelan tindakan sebelum sesuatu masalah diselesaikan. Kanak-kanak perlu dilatih membuat analisa setiap keputusan/ pelan tindakan. Contoh: Jika mereka memilih untuk membuat robot semasa projek Sains, mereka perlu tahu mengapa robot dipilih. Apa strateginya? Sama juga dalam keputusan-keputusan apabila bekerja.

#Kemahiran5

Boleh bagi idea original. Authentic. Unik. Lain. Esentrik. Ini kemahiran aras tinggi. Ia perlu latihan dan dorongan sejak kecil.

Akademik saja, tidak cukup❌❌


Credit : FB Ilyani Munsarikh


Love, 

Mummy D



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping